Bendzsó törött nyakkal

Szerettem volna egy bendzsót. 5 húrosat, jó minőségűt. A kb 100-150 ezer forintot persze sajnáltam rá, annyit azért nem használnám. Volt pár kísérletem az aktuálisan hirdetett bendzsókat lealkudni, megvenni, de nem jártam sikerrel. Mígnem az Ebay-en megláttam egy törött nyakú bedzsót.

A hangszer vadi új volt, csak valaki a szállítás során földhöz vágta. Csúnyát sérült a nyak és a test is. Ennek az lehet egyébként az oka, hogy a bendzsó teste a hangzó-tálca (biztos nem így hívják) miatt, ami egy tömör fából készült magas falú tányér, nehezebb, mint az ember gondolná.

Ez kellett nekem, és licitálással meg is nyertem az aukciót, szállítással együtt 25 ezer forintért volt egy bendzsóm, ami újonnan 92 ezer forint körül kapható itthon.

…persze, használhatatlan. A képeken azonban már pontosan láttam, hogy a törés javítása gyerekjáték lesz, mert a törés vonal nem meredek, hanem egészen hosszú, nagy felület ragasztható, így anyagpótlás nélkül is biztosan stabil marad, már csak azért is, mert a húrok feszítése töredéke egy gitárhoz képest: csak vékony, nem magasra hangolt húrok vannak, és az 5 húr közül csak 4 terheli a nyakat!

Belevágtam hát és nem bántam meg:

1. a test, ami szintén meg volt repedve, szét volt nyílva.

2. a nyak összeragasztása

A törés szuperül ragasztható és összeilleszthető, szorítható volt.

Hogy mire is utalok: eszembe jutott a Giannini gitár nyaka, ami pontosan a legrosszabb módon tört el, gyakorlatilag merőlegesen a nyakra. Szörnyű nehéz volt a ragasztás és a főleg az összeszorítás, arról nem is beszélve, hogy 3 ponton kellett aztán erősítenem a ragasztást. ITT A LINK

A ragasztás pontosan és szépen sikerült, látható, hogy hidegvérrel tudtam fotózgatni is közben. (Emlékszem, az első nyak ragasztásomkor anno mindenem remegett az izgalomtól:))

Észrevettem, hogy jól hasznosítom egyébként az előző munkáim tapasztalatait. Itt például az a tanulság, hogy az összeszorítás annyira pontosan elő legyen készítve, hogy hozzáférhető legyen a ragasztott felület, hogy tisztítható legyen a ragasztófelület. Ez iszonyú megnyugtató, látszik ugyanis az illesztés pontossága, érőssége és könnyű takarítani.

A felületek javítására több helyen szükség volt, és az újralakkozások, festések nagyon idegőrlőek tudnak lenni, hiszen a hangszer már rég használható, de szeretnénk a lehető legkevésbé zavaró felületi sérüléseket hagyni (a nyakat kivéve az előbb leírtak miatt)

A bendzsó húrnyomását egyébként be kellett állítani, a hídból le kellett csiszolni, és az összes nyak és testmerevítő állítására is szükség volt, vélhetően az esés miatt.