Egy műanyag H0 villamos került a birtokomba és ennek az ablakain ragasztó megfolyások voltak. Ennek eltávolítását mutatom be.
A lépések:
- penge (sniccer)
- 600 vagy 800-as (nedves) csiszolóvászon
- 1500-as (nedves) csiszolóvászon
- 2500-as (nedves) csiszolóvászon
- 3500-as (nedves) csiszolóvászon
- 5000-es (nedves) csiszolóvászon
- polír-paszta (kézi polírozás)
A képeknél többet erről nem igazán lehet írni, csupán néhány praktikus tanács. A pengés kaparászásnál vigyázni kell, hogy mindig egy réteget próbáljunk eltávolítani, tehát nehogy a penge hegyével dolgozzunk, hanem minél nagyobb felületével, mintha a teljes felületből század milliméterenként akarnánk az első foltmentes rétegig jutni. Magyarul: kerüljük el a mély karcolásokat.
A csiszolások lépéseit csökkenthetjük is (pl. 800, 1500, 4000 és polír) a lényeg, hogy a csiszolóvásznat ne nyomjuk erősen a felületbe, és a felület ellenállásából kell éreznünk, mikor csökkent annyira, hogy már szinte, mintha csak ronggyal dörzsölnénk a felületet. Ekkor mehetünk a következő fázisra.
Nagyon fontos, hogy kerüljük a gépi csiszolást, polírozást, mert 1 másodperc alatt olvad meg a műanyag felület, vagy lágyul, puhul annyira, hogy egyenletlenné válik.
A polírozásnál akkor vagyunk meg, ha a felület „nyikorgóssá” szárazzá válik. Először a pasztát dörzsöljük a felületbe erőteljesebb mozdulatokkal (2-3 irányba, majd körkörösen) majd a rongy száraz felületével finiseljünk körkörös mozdulatokkal.
A modell (egy AHM márkájú H0 – AHM 5302-03) nem egy top-kvaliti darab, de a terepasztalon szuperül mutat. Átfestése sajnos csak a régi festék eltávolításával lenne lehetséges, erre még nem tudtam magam rávenni, hiszen a festék lemarása a műanyag felületet veszélyezteti, és ez egy 30-40 éves darab, szóval, rizikós, hogy túléli-e a modell.