SUZUKI F 250 – 1980′ 12 húros 1. rész

40 éves 12 húros gitár érkezett hozzám súlyos hasasodással. Vagyis, a húrok nagyon felhúzzák a fedlapot a híd mögött, előtte pedig lenyomják.

A tanulsággal kezdem:

Ennek sok oka lehet, úgy tűnik, hogy az én gitáromnál minden ok egyszerre jelentkezett, és sajnos nem mindet javítottam ki véglegesre. Feltételezésem szerint ugyanis a megmentett híd (mert agyon kellett javítani visszaragasztás előtt) nem is a gitárra való, sokkal kisebb, és ez lehet az egyik fő oka az egész jelenségnek.

A hasasodás okai:

  1. a hangszer hídja nem megfelelő méretű (kisebb) így nem oszlik jól el a terhelés (ezzel egyáltalán nem foglalkoztam, a végeredmény még így is jó lett, de nagyot tanultam ebből is. A híd ugyanis nem csak hogy nemelég széles, de nem is elég magas. Sőt, kifejezetten alacsony, és én a felújítása során mg le is csiszoltam belőle. Esetleg egközelebb ennek kimérésével kezdem…
  2. fedlap belsejéban húrláb alatti ellenlemez nincs, vagy túl kicsit,vagy megrongálódott – ezt cseréltem
  3. bordázat ragasztása elengedett, a vékony fedlap áll csak ellen a feszítésnek – ezt is tökéletesen kijavítottam

Saját magamnak írom le tehát, hogy ne felejtsem el, legközelebb: a híd elhelyezkedése, mérete és ezen belül a nyereg kialakítása a gitár leg elemibb lelke, és sokkal alaposabb kivizsgálást igényel a jó végeredmény eléréséhez

Az intonáció sem tökéletes ugyanis, valamint a híd eredeti pozíciójába visszaragasztva egy-2 milliméterrel a középponttól is eltér. Ez sem tréfadolog.

Kivételesen visszafelé fogok haladni, ugyanis az történt, hogy a gitár bordázatának rendbetétele, az ellenlemez kicserélése és a híd javítása és visszaragasztása után is “csak” 85-90%-os javulást értem el .

Szóval, rájöttem, hogy a gitár egyrészt nem oktávtiszta, másrészt a híd előtti részen túl nagyot rugózikk a fedlap, nem stabil. Gyanítottam, hoyg az X bordák elváltak a fedlaptól, de ciki, nem ciki, nem is tudtam, hoyg mennyire fontos statikailag ezeknek tökéletes tartása.

Példa ábra – az X bordákra nagy erő hat, ezek ragasztása volt meglazulva a csomópontban

Alámerültem endoszkóppal:

A fedlapot nyomogatva – ahogy a húrok is hatnak szítnyílik a keresztbordázat

A javítást így eszközöltem:

A javítás képekben

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük